Když dobrý produkt nestačí

Proč zákazníci u vás nenakupují?

Mnoho lidí si založí firmy, otevřou obchody, dodávají skvělé výrobky a služby, ale dříve či později se diví, proč veřejnost doslova „nebuší“ na jejich dveře a nenakupuje. Mnoho firem investuje hodně času a peněz do marketingu a reklamy, kterým se však také nepodaří přivést zákazníky. Co chybí? Dobré vztahy s veřejností.

Dobré vztahy s veřejností jsou nesmírně důležité pro úspěch v marketingu a reklamě.

V některých knihách a učebnicích se můžeme dočíst, že dobré vztahy s veřejností jsou definovány jako „Dobrá práce, dobře zveřejněná“. I když to není úplná definice, tak to poukazuje na skutečnost, že dodávat skvělé produkty a mít skvělé služby tak nějak nestačí. Musíte také zajistit, aby o nich lidé věděli.

Ale jak to přesně udělat? Lidem přeci nestačí pouze říci, že jste dobří v tom, co děláte.

Ve skutečnosti je toho mnohem více, co je potřeba udělat. Public relations jsou vysoce kvalifikovanou činností. Efektivní vztahy s veřejností vyžadují četné průzkumy a jejich pečlivé provedení.

Prvky dobrých vztahů s veřejností

Úspěch public relations závisí na řadě věcí:

  • Dělat dobře svou práci. Pokud vaší prioritou číslo jedna není odvádět skvělou práci, pak nějaké tvrzení, že vaše práce je vynikající, může být zcela zbytečné úsilí. O utraceném rozpočtu na marketing a reklamu ani nemluvě.
  •  Komunikovat svou dobře odvedenou práci těm správným lidem. Pokud vyrábíte domácí spotřebiče, pak příjemce zprávy o vaší dobré práci by měl být ten, kdo rozhoduje o nákupu domácích spotřebičů. Pokud se specializujete na obráběcí stroje, pak se asi shodneme na tom, že vyprávět o svých úspěších mamince na mateřské, žijící v Praze, není „to pravé“. Ona si pravděpodobně obráběcí stroj nekoupí. Než se pustíte do kampaně, musíte mít zcela jasno, kdo je vaší cílovou skupinou, tedy, kdo rozhoduje o nákupu.
  • Je také důležité komunikovat způsobem, který je pro veřejnost vhodný. Žena v domácnosti například nemusí mít zájem o to, jak je pračka sestavena. Ona bude chtít vědět, zda prádlo bude vyprané v požadované kvalitě. Možná její největší starostí bude to, jak snadno lze pračku obsluhovat. Pokud nevíte přesně, co veřejnost potřebuje a chce, můžete na konci říkat něco, co pro ně nic neznamená.
  • Rovněž je důležité, aby komunikace byla věrohodná a přijatelná. Jak bude žena reagovat na muže, který jí bude říkat, jak skvělá pračka to je? Mohla by to chtít slyšet spíše od jiné ženy v domácnosti – od někoho, kdo má podobné problém, obavy a zkušenosti? Pokud nevíte, čí názor má váhu, komu veřejnost důvěřuje, nebo s kým se mohou identifikovat, pak by vaše veškeré úsilí bude zcela zbytečné.

A co dělat, pokud někdo pošpinil vaši pověst? Vědět, jak zvládnout něco takového je přesně funkcí public relations.

Nikdy v rámci PR nelžete. Jde o dobré vztahy s veřejností a jak praví jedno pořekadlo „lež má krátké nohy“.

 

Chcete využít sílu public relations i pro své podnikání, ale nevíte, jak na to?

Vřele doporučuji seminář Základy efektivního marketingu.


Když dobrý produkt nestačí