Jak podpořit zpětnou vazbu
19. 03. 2019| Pavla Pavlíková
19. 03. 2019| Pavla Pavlíková
O důležitosti zpětné vazby bylo napsáno již mnoho. Zpětná vazba může pomoci nasměrovat, přináší sebeuvědomění, zjištění, jak nás vidí druzí a jak jsme na tom v porovnání s ostatními. Společnosti si to uvědomují a vysílají svoje zaměstnance na mnohá školení a tréninky, jak dávat zpětnou vazbu.
Aby tato školení měla efekt, je potřeba zavádět kulturu zpětné vazby – otevřenou komunikaci. Klíčové totiž je, aby zpětná vazba byla soustavná, ne jen jednou za rok.
Průzkumy uvádějí, že společnosti podporující otevřenou komunikaci, jsou na tom v dlouhodobém horizontu (10 let) o 270% lépe, co se týče celkových výnosů pro akcionáře než společnosti s klasickým systémem zpětné vazby. A k tomu připočtěme, že otevřená komunikace podporuje i silnou angažovanost a zapojení zaměstnanců.
Pojďme se podívat, čemu se vyhnout při budování kultury zpětné vazby a čím ji naopak podpořit.
Když se zeptáte účastníků školení, jaké znají techniky zpětné vazby, ozve se nejčastější odpověď sendvič s vysvětlením: to negativní obalíte dvěma pozitivy. A že to nikdo nemá rád. To naprosto souhlasí s článkem Adama Granta Stop Serving the Feedback Sandwich. Adam uvádí dva důvody:
V článku Challenging coaching II. – Odvážná zpětná vazba uvádím, že aby byla zpětná vazba efektivní, musí být založená na dobrém vztahu a důvěře a vyvážit podporu a výzvu. Následující kroky ukáží, jak na to.
1. Vytvářejte prostředí důvěry a bezpečí.
Tedy takové, kdy se opravdu zajímáte a osobně staráte. Když lidé věří, že jim chcete pomoct, jsou otevření slyšet i nepříjemné věci a přijmout je.
Řekněte, proč zpětnou vazbu dáváte. Podle průzkumu (Breaking the Cycle of Mistrust: Wise Interventions to Provide Critical Feedback Across the Racial Divide, 2013) může jedna věta zvýšit dopad zpětné vazby a tím výkon o 40%. Ta věta zní:
Přináším ti svoje postřehy, protože mám velká očekávání a věřím, že je dokážeš naplnit.
Druhému tím vysíláme několik signálů: Jsi součástí skupiny. Naše skupina je jedinečná – máme vysoké standardy. Věřím tomu, že jich dosáhneš.
2. Sdělte svoje pozorování
Pojmenujte situaci a uveďte konkrétní příklady. Tady je důležité popisovat situaci a chování, co nejkonkrétněji, fakticky a hlavně nehodnotit. Co jsem viděl, co se stalo.
3. Upozorněte na dopad
Nastiňte, jaký dopad by situace nebo chování mohly mít na druhé. Jaké domněnky si druzí mohou udělat a jak mohou situaci či chování vnímat. Může se jednat o dopad v rovině emocí, vztahů, ale samozřejmě také logiky, čísel, škod.
Všimla jsem si, že ses na začátku prezentace díval na počítač a měl jsi skloněnou hlavu. Myslím si, že to mohlo způsobit, že tě publikum tolik nevnímalo a snížilo to tvou přesvědčivost.