5 tipů jak udělat dobrý dojem u pracovního pohovoru

Pozor na to, co si obléknete 
Samozřejmě záleží na pozici, o kterou se ucházíte, ale pokud jde o prestižnější pozici nebo místo, kde budete firmu reprezentovat před lidmi, je otázka „co na sebe“ opravdu na místě. Obecně řečeno - měli byste vypadat profesionálně a elegantně ale ne fádně; dobře působí, pokud klasický byznys styl oživíte nějakým nápaditým detailem. Pokud si nejste jistí, není chybou se zeptat na kodex oblékání v dané společnosti – zejména u mladých společností technologického zaměření může být dresscode značně ležérní a v obleku nebo kostýmu byste působili jako bílé vrány. Zapomeňte na příliš vyzývavé oblečení, doporučujeme vyhnout se také přehnané extravaganci, i když u pozic kreativního charakteru je v rozumné míře na místě.  Zvažte i volbu parfému, neměl by být příliš vtíravý ani agresivní.




Zrádné detaily 
Personalisté jsou zvyklí všímat si detailů, takže zkuste pamatovat i na čisté a nerozšmajdané boty, upravené nehty, vhodnou kabelku nebo aktovku, apod. Nepříjemně mohou působit i další zdánlivé maličkosti: pokud z vás budou cítit cigarety vykouřené při čekání nebo příliš aromatické jídlo, kterým jste se cestou posílili. Nebo když dorazíte na poslední chvíli a k pohovoru přijdete ještě udýchaní a upocení. Často se řeší, zda jsou diskreditující tetování, piercing, nápadně obarvené vlasy. Zde více než kde jinde platí, že opravdu záleží na dané firmě a její kultuře, na pozici, o kterou se ucházíte a na podobě vaší „výzdoby“. 

Počítejte s nervozitou
 
Přijímací pohovor je stresující záležitost, proto se dopředu připravte na to, že i u vás sehraje nemalou roli. Především je třeba uhlídat zlozvyky, kterým mnozí ve stresových situacích dávají volný průchod – okusování nehtů, škrábání ve vlasech a v obličeji, pohybové tiky. Také je důležité mít pod kontrolou tón a výšku hlasu. Pokud víte, že s vámi tréma zle cvičí, zkuste trénovat zklidnění a soustředění a důkladně se připravte. Mnohým pomůže, když si na videozáznam doma zkusí odpovídat na otázky, které mohou u pohovoru padnout – získají tak větší jistotu a díky záznamu si uvědomí své přednosti i nedostatky. 

Uplatněte kouzlo osobnosti
 
U pohovoru byste měli působit maximálně přirozeně, ale zkuste trochu „hrát“ – nezapomeňte na úsměv, udržujte s protějškem v rozhovoru oční kontakt. Nic se však nemá přehánět – nevhodné vtipy, svůdné pohledy a nezkrotné výbuchy smíchu k přijímacímu pohovoru opravdu nepatří. Snažte se mluvit spisovně, ale dejte pozor, abyste nepůsobili příliš „prkenně“, rozhodně vynechte vulgarismy. 

Dobrá rada na závěr
 
Pohovor začíná vstupem do firmy, v níž se ucházíte o zaměstnání. Každý její zaměstnanec je v této chvíli důležitý. O místo vás může připravit i to, že se neurvale nebo arogantně zachováte k recepční při příchodu, nebo nepozdravíte zaměstnance, které potkáváte. A nezapomeňte na dobu pohovoru vypnout nebo ztišit svůj mobilní telefon.

5 tipů jak udělat dobrý dojem u pracovního pohovoru

Doporučené kurzy